About Me

My photo
IIUM OPTOMETRY STUDENTS SOCIETY 'We put 'I Care' in the eye care'. This blog is mainly for IIUM optometry students and the public. It plans to centralise all information and knowlegde in one medium. In more interactive way!

Thursday, September 9, 2010

Rabun Jenis Hiperopia: Part 2 (Tanda dan Keluhan)

Dalam orang putih tanda dan keluhan ni sign and symptom.

Sebelum tu, saya terangkan dulu secara sainsnya dengan ringkas pasal hiperopia ni. Masalah akan timbul bila cahaya yang masuk dalam mata di fokuskan di belakang retina walhal yang sepatutnya cahaya itu di fokuskan betul-betul di atas retina. Ini disebabkan oleh bola matanya lebih pendek dari biasa.



Masalah yang selalunya akan dihadapi oleh orang yang ada Hiperopia ialah susah nak fokus objek dekat, penat, sakit kepala dan sebagainya. Nak mudah ambil contoh saya sendiri. Saya mengalami masalah bila membaca. Tak perlulah bagi saya masa sejam untuk letih, cukup 15 minit. Dalam masa 15 minit tu pun saya boleh tertidur kalau saya teruskan membaca dalam jarak yang sama. Susah kan?



Nukilan: Nani
            http://norhanani-zafirah.blogspot.com/

No comments:

Related Posts with Thumbnails