About Me

My photo
IIUM OPTOMETRY STUDENTS SOCIETY 'We put 'I Care' in the eye care'. This blog is mainly for IIUM optometry students and the public. It plans to centralise all information and knowlegde in one medium. In more interactive way!

Monday, January 10, 2011

KANTA PHOTOKROMIK.

Kanta photochromic adalah sejenis kanta yang akan berubah menjadi gelap secara automatik apabila terdedah kepada sinar ultraviolet kemudian secara bertahap kanta ini akan kembali kepada warna asal apabila tidak terkena sinar ultraviolet lagi. Kanta ini tidak akan terpengaruh dengan cahaya lampu biasa kerana cahaya lampu tidak mengandungi ultraviolet. Kanta ini juga mampu melindungi mata dari sinaran ultraviolet yang boleh mendatangkan kesan sampingan kepada mata kita.



Terdapat dua jenis kanta yang boleh bertukar warna yang disebabkan oleh kepekaan kepada cahaya dan Ultraviolet, iaitu Photocromic (photogrey dan photobrown) dan Transition.  Photogrey telah wujud di pasaran Negara kita sejak 10 tahun yang lalu. Namun, transition dikeluarkan dengan teknologi yang lebih baharu beberapa tahun selepas photogrey dipasarkan. Sudah tentu terdapat kekuatan dan kekurangan masing-masing bagi kedua-dua kanta ini.


Bagi photochromic, pembuatan kanta adalah hasil adunan antara warna dan lens. Kanta mempunyai sedikit warna dalam lens (brown/grey) dan tempoh penukaran kepada gelap dan cerah adalah sedikit perlahan. Penukaran warna kanta adalah berbeza bagi “power” yang berbeza bagi kedua-dua belah mata.
Kanta Transition pula telah dibuat dahulu dan dimasukan bahan organisma yang peka kepada cahaya dan ultraviolet ke dalam kanta itu. Penukaran gelap kepada normal dan sebaliknya adalah lebih cepat dan menjanjikan perlindungan 100% dari ultraviolet.


Sudah tentu kedua-dua kanta ini bertujuan untuk memberikan keselesaan yang maksimum kepada pengguna. Peralihan kanta sesuai dengan keadaan sekitar mampu mengurangkan ketegangan pada mata. Namun, kelemahan kedua-dua kanta ini adalah kanta ini tidak terlalu gelap seperti kacamata hitam biasa dan tidak memberi perlindungan yang cukup untuk mata yang sensitif.

MARYAM AMIRUDDIN
NUR AMALINA ZULKEFLI

No comments:

Related Posts with Thumbnails