About Me

My photo
IIUM OPTOMETRY STUDENTS SOCIETY 'We put 'I Care' in the eye care'. This blog is mainly for IIUM optometry students and the public. It plans to centralise all information and knowlegde in one medium. In more interactive way!

Monday, January 10, 2011

Kanta Bifocal


Bifocal adalah kanta mata yang mempunyai 2 'power' yang berbeza. Kanta bifocal dapat memulihkan kedua-dua pandangan iaitu dekat mahupun jauh manakala trifocal (3 'power' berbeza) mempunyai tambahan ‘intermediate’. Kanta ini dikenali dengan adanya satu bentuk garisan di bahagian bawah. Bahagian atas kanta membantu pandangan jauh manakala bentuk bahagian bawah kanta tersebut (juga dikenali sebagai ADD) membantu penglihatan objek dekat.

                Kanta bifocal biasanya disarankan kepada pesakit presbyopia iaitu orang tua yang susah untuk melihat objek yang dekat. Selain itu, sebenarnya bifocal juga dapat merencatkan proses rabun jauh (myopia) dalam kalangan kanak-kanak. Bagi kanak-kanak yang mengalami keadaan rabun jauh yang bertambah buruk, bifocal adalah pilihan yang lebih baik berbanding kanta yang biasa. Menurut kajian, myopia boleh berkembang dengan aktiviti yang banyak melibatkan penggunaan mata untuk melihat benda yang dekat. Ia akan memberi tekanan yang lebih kepada mata yang akhirnya akan mengurangkan potensi mata itu untuk melihat jauh. Kerana itulah, pesakit rabun jauh semakin bertambah hari ini dan kebanyakan daripada mereka merupakan mereka yang gemar dan banyak belajar di zaman perkembangan kanak-kanak. Sehubungan dengan itu, bifocal sebaiknya digunakan kerana ia meminimumkan aktiviti mata terhadap objek yang dekat. Bifocal boleh merencatkan proses rabun jauh selain membantu individu tersebut dalam kehidupan. 



Walaupun reka bentuk bifocal kurang memuaskan pengguna, namun kanta ini di'upgrade' dengan kanta progresif yang lebih mahal untuk menjanjikan penglihatan yang lebih baik untuk semua arah dan jarak dengan perubahan yang sekata.


 
   Di Hoya, kami telah mempelajari beberapa komponen penting dalam pembuatan bifocal. Ia termasuk kedudukan ADD pada kanta sekali gus dengan pengiraan 'power. Terdapat 3 jenis bentuk iaitu ADD depan, ADD belakang dan ADD pakai (in front, back and worn ADD). Kedudukan tersebut akan mempunyai nilai power yang berbeza dan ia dipilih berdasarkan keadaan pengguna kanta dengan merujuk kepada hukum Donder dan Irsting. 



Disediakan oleh:
Adnan Abdullah
Muhammad Faiz

3 comments:

Unknown said...

nice entry..mohon untuk guna info blog anda untuk kegunaan akak datang

salam ziarah
http://pelajarkacamata.blogspot.com/

Anonymous said...

Sangat bermanfaat

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT

Related Posts with Thumbnails