About Me

My photo
IIUM OPTOMETRY STUDENTS SOCIETY 'We put 'I Care' in the eye care'. This blog is mainly for IIUM optometry students and the public. It plans to centralise all information and knowlegde in one medium. In more interactive way!

Monday, January 10, 2011

Kanta Lapisan Anti-Pantulan daripada HOYA LENS

Cahaya yang terpantul daripada permukaan kanta cermin mata yang telah digilap  adalah sama seperti pantulan cahaya oleh cermin satah dan cermin berlekuk. Biasanya,dalam keadaan tertentu, kanta menyebabkan pantulan dan gambaran-gambaran lain yang mengganggu  pemakainya atau orang yang memerhati si pemakai kanta tersebut. Ini menyebabkan silau terutama ketika memandu pada malam hari di sepanjang jalan yang diterangi cahaya lampu. Silau juga mengganggu pemerhati untuk melihat dengan jelas mata si pemakai cermin mata.



Kanta Lapisan Anti-Pantulan 

Keamatan pantulan cahaya adalah lebih tinggi untuk kanta yang mempunyai indeks yang besar. Di tengah-tengah kemajuan kanta lapisan anti-pantulan    Hoya (AR coating), keamatan pantulan cahaya ini dapat dikurangkan. Ada empat jenis lapisan anti-pantulan (AR) yang diaplikasikan oleh Hoya ke atas permukaan kanta keluaran mereka;

1. SFT  Super Fine Touch (sentuhan super halus) 

2. HVP  High Vision Perfection (kesempurnaan tahap penglihatan)

3. HV  High vision (penglihatan tinggi)

4. HM – Hard Multicoat (pelbagai lapisan keras)

Aplikasi lapisan AR digabungkan dengan lapisan tahan gores  yang dihasilkan dalam proses melapisi kanta dengan lapisan keras (hard coat). Proses ini harus dilakukan sebelum lapisan AR untuk menghasilkan kesan pelekatan. Dalam Hoya, proses melapisi dengan lapisan keras termasuk goresan alkali, unit cucian (memerlukan pembersih kanta ultrasonik  untuk mengeluarkan ion daripada permukaan kanta) unit dip lapisan keras, unit pra-pemulihan, unit output, dan pembuangan haba.

Unit Dip lapisan keras-pembersihan kanta ultrasonik

Dalam proses melapisi kanta dengan lapisan AR, beberapa lapisan logam oksida diletakkan ke permukaan belakang dan hadapan  kanta. Proses ini menggunakan alat yang berbentuk seperti kubah, yang terdiri dari 2 jenis (memuatkan 54 dan 83 keping kanta), dan 3 ruangan (untuk pemanasan, pelapisan, dan pendinginan). Oleh kerana itu, logam oksida berbeza yang digunakan dalam lapisan AR menggambarkan ciri-ciri pantulan warna biru / ungu (HM), hijau(HV dan HVP), dan hijau-kekuningan (SFT).

Kubah

Semasa proses pelapisan AR, bahan pelapis perlu memiliki indeks bias lebih rendah berbanding dengan kanta dasar dan bahan lapisan keras (hard coat).  Ini kerana pantulan berkurang dengan pengurangan indeks.


Pelapisan Hidrofobik 

Kebanyakan kanta lapisan anti-pantulan terkini dilengkapi dengan lapisan hidrofobik. Semua  kanta pelapis AR Hoya kecuali pelapisan HM, diterapkan dengan lapisan ini. Lapisan permukaan ini mencegah pembentukan titisan air dan juga mencegah dari terkena kotoran. Jadi, kanta lebih mudah dibersihkan.  Hoya juga menawarkan kejuruteraan pelapisan kanta yang unggul iaitu lapisan SFT. Lapisan SFT diterapkan dengan lapisan permukaan hidrofobik dan oleofobik yang mengelakkan kanta daripada terkena minyak kulit dan debu kotoran.


Mengapa Lapisan AR?




Lapisan AR mampu mengurangkan silau, pantulan yang mengganggu dan lingkaran cahaya. Ini memberi manfaat keselamatan  ketika memandu di malam hari. Juga, mengurangkan pantulan dalaman dan luaran dari kanta itu sendiri, menghasilkan kosmetik penampilan mata yang  lebih menarik  (untuk kesan psikologikal yang lebih baik). Untuk pembaikan yang berkesan dalam penampilan kanta yang berkuasa tinggi, pantulan dihapuskan dan kanta kurang kelihatan. Hal ini juga meningkatkan keselesaan ketika menghadap komputer terlalu lama.

By: Noor Wahizatul Nasrah and Farihah

1 comment:

Anonymous said...

Aku slalu drive malam. Lampu dr kreta btentangan mmg mnyilaukan. Mgkn dgn AR coating ni dpt hindarkn mslh ni. Thanks for the info walaupn post ni dah lame. XD

Related Posts with Thumbnails