About Me

My photo
IIUM OPTOMETRY STUDENTS SOCIETY 'We put 'I Care' in the eye care'. This blog is mainly for IIUM optometry students and the public. It plans to centralise all information and knowlegde in one medium. In more interactive way!

Sunday, January 9, 2011


Lapisan yang membalut lens ( lens coating)
Lens yang digunakan untuk membuat cermin mata sekarang telah banyak melalui banyak pembaharuan sejajar dengan arus pemodenan dunia. Antaranya ialah lens ini melalui satu proses yang dinamakan sebagai rawatan permukaan (surface treatment). Tujuan rawatan terhadap lens ini dilakukan ialah untuk mengurangkan kadar silau terhadap pemakai kaca mata supaya mereka dapat melihat dengan lebih jelas sekaligus mengurangkan kesakitan yang disebabkan silau itu. Rawatan ini juga untuk menguatkan lens itu dari segi optiknya dan dari segi ciri-ciri fizikalnya. Salah satu contoh rawatan lens ini adalah lens coating atau pun sejenis lapisan yang membalut lens itu.
Coating untuk lens ini boleh dibahagikan kepada beberapa kategori yang bersesuaian dengan fungsi masing-masing. Antaranya ialah lapisan UV (UV coating), mirror coating, lapisan tahan calar ( scratch resistant coating/SR coating), dan lapisan anti silau( anti-reflection coating). Setiap satu coating ini mempunyai kelebihannya tersendiri. Contohnya dalam kehiduapan seharian kita banyak terdedah kepada cahya matahari ataupun sinaran UV. Oleh itu UV coating ini lah yang digunakan pada kaca mata untuk melindungi mata kita dari sinaran yang bahaya ini.
Selain itu, kaca mata juga boleh disalut dengan satu lapisan tahan calar atau pn SR coating untuk membantu lens itu bebas dari calar-calar sekaligus membantu memanjangkan hayat kaca mata terbabit. Ini kerana jika lens itu diperbuat dari bahan yang mudah calar, kaca mata itu perlu dijaga dengan sangat rapi. Apabila sekali saja lens itu tercalar ia akan mengggangu penglihatan pemakai kaca mata itu oleh itu dia akan perlu menukar kaca mata baru. Oleh itu SR coating ini adalah sangat penting dalam pembuatan lens.
Satu lagi coating yang sangat penting atau popular adalah lapisan anti silau atau pun dikenali sebagai anti-reflection coating. Lapisan ini mesti akan dimasukkan ke dalam lens kerana ia akan mebantu membuat pemakai melihat dunia ini dengan lebih jelas dan ia juga akan membantu mengurangkan kadar kesilauan pemakai terutamanya di waktu malam ketika memandu dan sebagainya.
Salah satu syarikat pengeluar lens adalah syarikat Hoya lens di mana syarikat ini juga menyediakan segala jenis coating ini untuk keselesaan pemakai spek mata seperti mottonya iaitu “ We Care About Your Eyes’. Berikut adalah contoh-contohnya :

SFT ( super fine touch)
HVP ( hi vision perfection)
HV ( hi vision)
HM ( hard multicoat)
Warna
Hijau kekuningan
hijau

Biru
Ketahanan terhadap calar
Sangat tahan
Tahan terhadap calar tetapi lagi lemah berbanding SFT

Lemah
Lemah
Kalis air dan minyak
Sangat kalis ( senang dicuci)
Kurang sedikit berbanding SFT
Kurang kalis ( perlu lebih masa untuk cuci)
Kurang kalis
Anti-silau
Ada
Ada
Ada
Ada
Fleksibel
Fleksible
Kurang fleksible berbanding SFT
Tak fleksible
Tak fleksible

Berdasarkan jadual di atas, SFT adalah coating terbaik yang syarikat Hoya tawarkan pada masa ini. Ini kerana SFT sangat tahan kepada calar mem buatkan jangka hayat kaca mata itu lama. Ia juga kalis terhadap air dan minyak membuatkan lens itu senang untuk dibersihkan dan dipelihara.SFT juga mampu membuatkan lens tahan lama kerana ia mempunyai ciri-ciri seperti tahan lasak.SFT juga mempunya anti silau yang membantu mengurangkan kadar silau di mata pengguna kaca mata. Tahukah anda bahawa lens SFT ini sebelum ianya dipasarkan ia akan melalui satu proses untuk menguji adakah ianya benar-benar tahan calar dan tahan lasak. Dalam ujian ini satu beban 2kg dibalut bersama steel wool dan diletakkan di atas lens itu. Selepas itu beban itu digerakkan selama 20 kali di atas lens itu. Jika keputusan test itu menunjukkan lens itu tidak mengandungi sebarang calar barulah semua lens lain yang dibuat bersama diluluskan dan sedia untuk diberikan kepada orang umum.Ini menunjukkan lens yang bersalut SFT ini dijaga kualitinya.


Oleh itulah SFT coating ini dicadangkan kepada semua orang untuk menggunakannya disebabkan semua kelebihan yang terdapat pada coating jenis SFT ini.:)

hasil karya : Najwa Hanim bt Khasim dan Nur Amirah Zakaria

No comments:

Related Posts with Thumbnails