About Me

My photo
IIUM OPTOMETRY STUDENTS SOCIETY 'We put 'I Care' in the eye care'. This blog is mainly for IIUM optometry students and the public. It plans to centralise all information and knowlegde in one medium. In more interactive way!

Sunday, January 9, 2011

KANTA PELBAGAI FOKUS

Kanta pelbagai fokus adalah lebih kurang sama dengan kanta dwifokus. Ia merupakan kanta yang mempunyai dua ataupun lebih kuasa kanta dalam sesebuah kanta. Pada kebiasaannya ia diguna pakai oleh orang yang mengalami rabun jauh dan dekat(presbiopia). Apa yang pasti syarikat Hoya menyediakan kanta sebegini dengan pelbagai rekaan dan jenis bahan serta saduran.
Kebelakangan ini terdapat beraneka kanta progresif (kanta pelbagai fokus) telah dicipta. Ia menggabungkan lebih daripada dua kuasa pembetulan dalam satu kanta. Hasilnya, penglihatan yang telah dibetulkan dalam pelbagai jarak (jauh atau dekat)  semuanya dalam satu kanta. Bagi syarikat Hoya terdapat pelbagai jenis rekaan kanta progresif iD. Perkembagan ini tertumpu bagi meningkatkan kestabilan dan fokus di semua arah sebagai contoh Hoyalux iD iaitu kanta dwipermukaan progresif pertama di dunia. Ia direka khas untuk kesesuaian pergerakan si pemakai dan bertindak balas terhadap sifat-sifat mata. Di sini terdapat beberapa penerangan berkaitan dengan jenis-jenis kanta Hoya di mana ia benar-benar berguna untuk kanta pelbagai fokus. Seperti yang disebutkan sebelum ini,kanta yang pertama ialah Hoyalux iD. Ia merupakan jenis rekaan kanta yang pertama yang menjamin kestabilan dan fokus. Seterusnya adalah Hoyalux Summit Pro. Ia membetulkan perubahan daripada pandangan jauh kepada dekat secara semulajadi. Yang ketiga adalah Hoyalux Summit CD. Ia direka menggunakan teknologi pengiraan sama seperti Hoyalux Summit Pro tetapi ia direka khas untuk bingkai yang lebih bergaya, kecil dan tirus serta dalm masa yang sama menjamin kualiti penglihatn di semua arah. Seterusnya adalah Hoyalux Wide. Ia menyediakan medan pembacaan yang lebih luas berbanding kanta progresif biasa. Akhir sekali adalah Hoyalux GP. Ia merupakan kanta progresif Hoya yang biasa.
Selama bertahun-tahun, cermin mata kaca agak mendominasi pasaran. Ia terbukti sesuai untuk pelbagai kuasa pembetulan,tahan calar serta memelihara kejelasan penglihatan. Namun demikian,kebelakangan ini mesyarakat meninginkan kaca mata yang lebih nipis dan ringan. Disebabkan itu, Hoya telah mencipta kanta plastik yang mempunyai indeks yang tinggi dengan pelbagai julat indeks pembiasan. Antara kanta plastik Hoya adalah Eyry iaitu kanta yang paling nipis serta mempunyai indeks yang paling tinggi (1.70) untuk hasil yang terbaik. Seterusnya adalah Eynoa 1.67 iaitu kanta plastik yang mempunyai bahan yang baru. Selain itu, Eyas 1.60 iaitu kanta plastik Hoya dari bahan premium dan  PNX 1.53 iaitu kanta plastik untuk sesiapa yang inginkan keyakinan. Akhir sekali adalah CR 39 1.50 iaitu bahan kanta yang biasa.

Kanta Progresif (kanta pelbagai fokus)


Kanta Progresif (kanta pelbagai fokus)

Kanta optikal pelbagai fokus


nurul'ain mat juden
norfazrina abdul gaffur





1 comment:

Siti Hafsah said...

untuk gambar kanta dwifokus dan kanta silinder yang mana satu ye? Tq

Related Posts with Thumbnails